Guidelines

Uit de analyse van alle verzamelde wetenschappelijke onderzoeken, wereldwijd, hebben we de volgende design guidelines en tips & tricks kunnen destilleren.

Verlichting als communicatie- & sfeertool

Verlichting heeft invloed op de perceptie van de sfeer van een winkel, de prijsperceptie en het imago. Je kan met verlichting zelfs een zeer specifieke sfeer creëren die bij de consument ook zo gepercipieerd wordt. Het is dus belangrijk om verlichting als communicatiemiddel in te zetten. Zo zorgt de spanning tussen warme accentverlichting en een vlakkere algemene verlichting voor een duurdere prijsperceptie.

Quartier, Vanrie, Van Cleempoel, 2014

Speel in op de noden van de consument

Een belangrijk aspect bij het gebruik van promotiemateriaal is de combinatie met de aanwezigheid van de juiste producten, en omgekeerd. Promotiemateriaal elders in de winkel zonder de betreffende producten in de directe omgeving gaat verloren. Het inspelen op de noden van de consument door het promoten van seizoensproducten (paraplu’s, regenjassen, zwempakjes,…) of het highlighten van producten aangepast aan het moment van de dag werkt positief op het koopgedrag. 

Retail Design Lab, 2017

Inspireer!

Consumenten hebben nood aan inspiratie! Probeer inspirerend te werken door het gebruik van paspoppen en aantrekkelijke beelden (zowel fysiek, digitaal als online) en probeer zo een totaalpakket, zoals een volledige outfit, te presenteren. 

Retail Design Lab, 2017

Impulsaankopen aan de pasruimtes

Het promoten van impulsaankopen gebeurt meestal bij de kassa maar wordt vaak vergeten om ook te hanteren bij pasruimtes. Door de consument accessoires aan te bieden tijdens het passen van een outfit kan de verkoper meteen inspelen op de noden en zo gemakkelijker een totaaloutfit verkopen.

Retail Design Lab, 2017

Relevante technologie in retail

Let op bij de keuze van het inzetten van technologie dat deze technologie relevant blijft (geen technologie om technologie). Technologie vandaag zou twee rollen kunnen spelen: ofwel maakt hij het leven van een retailer eenvoudiger (logistiek), ofwel helpt technologie de ervaring van de klant te verbeteren door als retailer 1 op 1 met de klant te kunnen communiceren (gebruik de beschikbare data via klantenkaarten, social media, etc. om hem persoonlijk te kunnen benaderen). 

Retail Design Lab, 2017

Winkelontwerp op maat

Het ontwerp en de beleving van de winkel zou, wanneer je de producten eruit haalt, nog steeds moeten kunnen laten voelen wie je bent en wat je verkoopt. Zorg dus dat de winkel echt op maat van het aangeboden product is en dat het ontwerp hiervan je merkwaarden uitstraalt.

Quartier, 2017

Coherentie, consistentie & onderscheid!

Retail design gaat over coherentie (alles moet samenhangen), consistentie (en dit tot in het kleinste detail over alle kanalen heen) en onderscheid (zorg dat je eruit springt). Tegenover het creëren van deze eenheid staat ook het brengen van verrassing. Verras de consument op regelmatige basis zodat hij geprikkeld wordt om vaker terug te komen.

Bolt, 1995; van Tongeren, 2013

Je winkel in beeld

We kennen allemaal de uitdrukking: een beeld zegt meer dan 1000 woorden, maar toch lijken we niet te beseffen dat het beeld van onze winkel net hetzelfde doet. Zet daarnaast de uitdrukking ‘je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken’ en dan weet je dat het beeld van je winkel ten allen tijde perfect in orde moet zijn.

Quartier, 2016

Stem je persoonlijkheid af op die van de consument!

De ‘selfcongruency theorie’ legt uit dat shoppers liefst winkelen in (kleding)winkels waarvan zij vinden dat hun persoonlijkheid overeenkomt met die van henzelf. Door een specifiek aanbod aan te bieden, kan je bewust een zeker cliënteel aantrekken. Je kan je op zo’n manier profileren door het imago dat je uitstraalt en de persoonlijkheid van je winkel, af te stemmen op dat van je doelpubliek.

Retail Design Lab, 2017; Sirgy, Grewal & Mangleburg, 2000; Willems & Brengman, 2011

Verandering van mood doet kopen!

Beleving is ook… de consument blijven verrassen! Door te werken met verschillende moods of afdelingen en in te spelen op seizoenen en opkomende trends wordt de consument telkens weer ondergedompeld in een (ander) verhaal en wordt hem steeds opnieuw een nieuwe beleving aangeboden.

Retail Design Lab, 2017; Schmitt, 1999