STUDIENAMIDDAG CUSTOMER EXPERIENCE & RETAIL DESIGN

'Beleving is als een lekker wijntje, subjectief, en de smaak wordt bepaald door de druif (retailer), de bodem (maatschappelijke trends) en de maaktechniek (de winkel)'

DINSDAG 3 OKTOBER 2017

Veel retailers zijn ondertussen op de ‘customer experience- of de belevings-kar’ gesprongen, maar eigenlijk is dat niet voldoende. Na onderzoek van het Retail Design Lab is gebleken dat grote inspanningen om klantenbeleving te optimaliseren, in het niets vallen als de functionele aspecten van de winkel niet in orde zijn. Mensen ergeren zich aan dingen zoals dozen in de winkel, wanorde, moeilijke routing en organisatie, etc. De beleving mist zijn doel en vooral de ergernissen vallen op. Voor een optimale beleving in retail moet dus het hele plaatje kloppen.

Wij vergelijken de ervaring in een winkel graag met een lekker wijntje. ‘Lekker' geeft namelijk al de persoonlijke voorkeur aan. De smaak van de wijn wordt bepaald door drie belangrijke factoren: de druif, de bodem- & klimaatinvloeden en de wijnmaaktechnieken. Dit komt overeen met de retailer & zijn DNA, de maatschappelijke trends en de winkel in zijn hoedanigheid. Als één van de drie factoren niet goed zit, smaakt de wijn (de ervaring van de winkel) niet. Je kan deze analogie nog verder trekken: de fles kan ook een rol spelen in het aankoopgedrag van wijn, deze kan je verleiden, m.a.w je kan je winkel hullen in een intense beleving, maar de essentie, de 3 smaakbepalende factoren blijven doorslaggevend (of zoals ze vroeger zouden zeggen, pracht en praal verheffen niemand tot den beschaafden stand).

Studienamiddag 03/10

Meer weten? Ontdek hieronder het programma van onze studienamiddag.

PROGRAMMA

Voor en na de pauze zijn er telkens 3 parallele sessies. Bij het inschrijven dient u een keuze te maken welke van de 3 sessies u telkens wil volgen: 

programma

DOELGROEP

Voor professionals geïnteresseerd in de inrichting, ontwerp en atmosferische elementen van commerciële ruimtes en consumentengedrag. Het programma richt zich op professionals actief als marketing managers, retail designers, shopper marketers, (interieur-)architecten, winkelverantwoordelijken, product en brand managers, merchandising managers, category managers, consultants die werken voor retailers. 

INHOUD

KEYNOTES

Keynote 1 - Michel Van Tongeren, SVT Branding

Michel van Tongeren is opgeleid als industrieel designer aan de Gerrit Rietveld Academy. Samen met 2 anderen richtte hij het designbureau SVT Branding + Design Group op: een multidisciplinair ontwerpbureau dat zich specialiseerde in retail. Op dit moment zijn ze één van de top design agencies gespecialiseerd in strategische branding en design voor grote retailers. Zo werkten ze onder andere voor ABN AMRO, Ahold, Intratuin, Kruidvat en Ikea. Michel, als strategie & concept director, is een veel gelauwerde spreker voor seminaries, congressen en universiteiten. Michel schreef veel over het vak, onder andere de column Trouble in Paradise in Items, voor maandblad Retail Trends, het boek Retail Branding: from Stopping Power to Shopping Power, en het boek 1:1 de essentie van retail branding en design.

Keynote 2 - Olivier Lissens, Colruyt Group

Als er één retailer is in België die ervaring heeft in het bedienen van verschillende consumentensegmenten met verschillende producten en winkelinsignes, is het de Colruyt Group. Met hun Colruyt, Collishop, Dats24, Cru, Dreamland, Dreambaby, Bio-Planet, en Okay slagen ze erin om via verschillende verhalen te vertellen en belevingen te creëren die gaan van machine tot theater. 
Jo Willemyns zal een verhaal brengen over de veelzijdige retailer.

TRACKS DEEL 1

Track 1 - Beleving meten via eye-tracking: van machine tot theater
In deze sessie tonen we de resultaten van de eye-tracking studies die we samen met Haystack bij zes retailers hebben uitgevoerd. We leggen de focus op twee extremen in termen van beleving: het theater dat La Bottega is (of om in onze metafoor te blijven, de carrosserie), en de machine (de motor) die Santens is. Zowel de onderzoekers dr. Kim Janssens en Charlotte Beckers, als de retailer Karine Valy, komen hun verhaal brengen. Wim Hamaekers van Haystack zal meer toelichting geven over de meetmethode en de toepassing ervan. 

Track 2 - Digitalisering van de winkel 
Elk contactmoment met je merk, moet voor de klant één consistente ervaring zijn. Eén voordeel van het integreren van digitale technieken in de winkel is dan ook het bekomen van deze ‘seamless beleving’. Door technologie - van digitale schermen, tot koppelingen met mobile, geur en geluid - doordacht in te zetten, geef je de winkelbeleving een enorme boost. Daarnaast lenen heel wat digitale technieken zich tot het ‘slimmer maken van de winkel’ om zo je klant beter te kunnen informeren, begeleiden en persoonlijk te benaderen. Nele Bruers legt de focus op digitale content en schermen in de winkel en reikt concrete cases en voorbeelden aan ter inspiratie. Stef Vande Meulebroucke geeft aan hoe digitalisering de retailers helpt essentiële belevingsfactoren efficiënter te managen van op afstand en tegelijkertijd fors te besparen op personeels-, onderhouds- en energiekosten. Lieven Steel deelt zijn inzicht en ervaring in het slimmer maken van de winkel toe aan de hand van concrete tips en tricks.

Track 3 - Rondleiding Anyville
U krijgt de kans om kennis te maken met de splinternieuwe winkel van de toekomst. De voormalige 'Loop' van Retail Detail heeft en volledige transformatie ondergaan en is ook drie maal zo groot geworden om retailers nog beter te kunnen informeren en begeleiden in de customer journey van morgen. Gedurende een uurtje krijgen jullie een interactieve rondleiding van Wendy Vanderveken.

TRACKS DEEL 2

Track 1 - Beleving maken, de ontwerpersinsteek
Waar we met onderzoek meer grip willen krijgen op hoe de consument zich gedraagt in een winkel en welke gevoelens een winkel kunnen opwekken, zijn ontwerpers van nature uit uitstekend in het maken van verleidelijke winkels. In deze sessie brengen Serge Haelterman en Jan Geysen meer inzicht in hoe zij belevingsvolle winkels creëren. dr. Katelijn Quartier zal vertellen hoe ze de kennis van ontwerpers integreren in tools voor retailers en ontwerpers die op de website van het Retail Design Lab ter beschikking staan.

Track 2 - (we live in a) Material World
We starten in oktober met een nieuw project rond materialen in retail. We willen enerzijds onderzoeken wat de identiteitswaarde en de sensorische beleving van een materiaal in een winkelomgeving is. Daarnaast zullen we ons toeleggen op hoe we retailers kunnen informeren en stimuleren om meer duurzame materiaalkeuzes te maken bij een refurbishment of implementatie van een nieuwe winkel. Elke Knapen haar verhaal gaat over dit laatste aspect. Bart Van Tigchelt licht de wetenschappelijke methode toe die Color Passport Group gebruikt voor de identiteitswaarde die kleuren hebben te bepalen. Stijn Schauwers zoomt in op de tactiele eigenschappen van materialen aan de hand van enkele recente cases en nieuwe producten.

Track 3 - Rondleiding Anyville
U krijgt de kans om kennis te maken met de splinternieuwe winkel van de toekomst. De voormalige 'Loop' van Retail Detail heeft en volledige transformatie ondergaan en is ook drie maal zo groot geworden om retailers nog beter te kunnen informeren en begeleiden in de customer journey van morgen. Gedurende een uurtje krijgen jullie een interactieve rondleiding van Wendy Vanderveken.

5 REDENEN WAAROM U DEZE STUDIENAMIDDAG NIET MAG MISSEN
  • internationale en nationale topsprekers
  • 'digitale goodiebag' met rapporten, presentaties en andere relevante papers
  • 'echte goodiebag' met o.a boek 1:1 Retail Branding van Michel Van Tongeren ter waarde van 40EUR (Engelstalig) 
  • veel how-to-tips die je meteen kunt toepassen
  • rondleiding Anyville (ter waarde van 120 euro) 
  • netwerk event 
PRAKTISCH

Datum & tijdstip: dinsdag 3 oktober 2017 van 13.00 - 18.45 uur

Locatie: Home of Retail/RetailDetail, Ankerrui 9, 2000 Antwerpen

Kostprijs: € 100 excl. btw
(Indien u in aanmerking komt voor het gebruik van de KMO-portefeuille kunt u tot 40% steun genieten voor de betaling van het inschrijvingsgeld, meer info)  

KMO portefeuille