Bij het Retail Design Lab kan je als retailer terecht voor wetenschappelijke dienstverlening. Dat wil zeggen dat we grote en kleine retailers uit verschillende sectoren ondersteunen met wetenschappelijke inzichten en antwoorden op hun vragen met betrekking tot het design en concept van de winkel. Dit gebeurt steeds vertrekkende vanuit de perceptie van de consument en met oog op de merkwaarden van de retailer/het merk.
Een van de belangrijkste learnings uit de wetenschap die we in al onze adviezen en opleidingen aan retailers en retail designers meegeven is het belang van een sterk merk. Ongeacht de grootte van je winkel, de sector waar je in zit, zie jezelf altijd als een merk (ook al verdeel je zelf verschillende merken). We vergelijken de opbouw van een merk/winkel graag met een radar, dé basis van een goede werking van een machine (je winkel), waarbij een goed verhaal de basis vormt en enkel een doordacht DNA ervoor kan zorgen dat de motor aan het draaien gaat.
Het DNA, de basis waarover we spreken, bestaat uit unieke merkwaarden van een merk of retailer (die we dus ook als merk zien). Deze merkwaarden kunnen vergeleken worden met karaktereigenschappen van een persoon, maar dan gelinkt aan het merk: Wat wil je uitstralen? Wat maakt je uniek? Hoe vertaal je dit in het winkelinterieur, de service, het personeel en de all-round beleving?
Het is belangrijk om je verhaal (DNA) over te brengen en bij alles wat je doet dit steeds in je achterhoofd te blijven houden. Alleen dan kunnen de volgende lagen van de radar zoals de motor (je winkelinterieur) en de beleving aangezwengeld worden. Op deze manier kan de machine gaan draaien én werkelijk ook resultaten met zich meebrengen.
Wie ben je als retailer? Wat wil je uitstralen? Wat zijn je merkwaarden?
Vooraleer we aan de slag gaan met het uitwerken van een advies voor een retailer, klein of groot, vragen we om onze design brief in te vullen. Ons advies (zowel bij een strategisch grondplan of moodboard als bij een REXS belevingsaudit) koppelen we steeds terug naar het DNA van de retailer.
Aan de hand van de ingevulde design brief wordt voor verschillende klanten-motivaties een ideale route uitgezet, gekoppeld aan de indeling van de winkel tot op het niveau van productgroepen. Aansluitend denken we na over een relevante look & feel en kunnen er enkele visualisaties ter illustratie uitgewerkt worden. (adviespakket 1)
Ontdek hoe zo'n strategisch grondplan er uitziet en wie wij al mochten adviseren.
Nood aan wetenschappelijke ondersteuning tijdens het ontwerpproces? Wij bieden ook onze expertise aan aan het ontwerpteam om samen meer belevingsgericht te gaan ontwerpen. (adviespakket 2)
Benieuwd hoe jouw winkel scoort op winkelbeleving? We kunnen je huidig winkelconcept aan onze eigen ontwikkelde en wetenschappelijke onderbouwde belevingsaudit (Retail Experience Scan - REXS) onderwerpen. Aansluitend werken we concrete adviezen uit en formuleren we quick wins en visualisaties ter illustratie. Deze adviezen zijn zeer toegankelijk en meteen toepasbaar. (adviespakket 3)
Bloemen- & tuincentrum Sampermans • Jenevermuseum Hasselt • Kwizien • Opel • Achelse Kluis • 't Clockempoortje • Sleeplife • Lanalotta • Elektro Taelman • Elektro Van Assche • La Bottega • Commerciale Coiffure & Beauty • Depot Design • Elektro Rosseel • Lingerie Ohlala • Brugs Brickhouse • The Golf Company • Van Calster • Klinkers Interieur • Drukkerij Meyhui • Frigomil • Hoeveverkoop Gille • Bariseau Mottrie • Kadee Kinderschoenen • Lingerie Daniëls • Willems-Diels • Bubbles at Home • HUS Interieur • Louise Schoenen • Lingerie Nique • Gondella • Aurora • Tremdecor • ...
Wij zijn een erkende KMO-portefeuille dienstverlener. Dit wil zeggen dat je tot 30% van het bedrag van onze offerte steun kan krijgen van Vlaio.