Bij het Retail Design Lab kan je als retailer of merk terecht voor wetenschappelijke dienstverlening. Dat wil zeggen dat we grote retailers/merken en showrooms uit verschillende sectoren ondersteunen met wetenschappelijke inzichten ter optimalisering van de beleving in de winkels/showroom. Dit gebeurt steeds vertrekkende vanuit de perceptie van de consument en met oog op de merkwaarden van de retailer/het merk. U kan ook bij ons terecht met concrete vragen, problemen of onderzoekstrajecten.
Een van de belangrijkste learnings uit de wetenschap die we in al onze adviezen en opleidingen aan retailers en retail designers meegeven is het belang van een sterk merk. We vergelijken de opbouw van een merk/winkel graag met een radar, dé basis van een goede werking van een machine. De machine staat gelijk met de flow in de winkel, als mensen aan het zoeken zijn, zijn ze namelijk niet aan het shoppen. Enkel wanneer het DNA en de flow goed zitten en op elkaar afgestemd zijn, is er ruimte om beleving toe te voegen. We werken dus altijd van binnenuit.
Het DNA, de basis waarover we spreken, wordt vervolgens vertaald in een store design waarbij alle functionele én belevingsaspecten goed doordacht zijn en onderbouwd worden met wetenschappelijke inzichten. Als alle radars op elkaar afgestemd zijn kan de machine beginnen draaien en vormt dit ook een verhoogde kans op het succes van de winkel.
Wie ben je als retailer? Wat wil je uitstralen? Wat zijn je merkwaarden?
Vooraleer we aan de slag gaan met het uitwerken van een advies voor een retailer vragen we om het unieke DNA met ons te delen. Ook inzicht in de doelgroep(en) is nodig. Mocht dit niet voor handen zijn dan vragen we om onze design brief in te vullen. Ons advies (zowel bij een strategisch grondplan of moodboard als bij een REXS belevingsaudit) koppelen we steeds terug naar het DNA van de retailer.
Aan de hand van het DNA wordt voor verschillende klanten-motivaties en/of persona's een ideale route uitgezet, gekoppeld aan de indeling van de winkel tot op het niveau van productgroepen. Aansluitend denken we na over een belevingsvolle look & feel en kunnen er enkele visualisaties ter illustratie uitgewerkt worden. Dit kunnen we zowel op winkelniveau als conceptniveau uitwerken. (adviespakket 1)
Ontdek hoe zo'n strategisch grondplan uitziet en wie wij al mochten adviseren.
Eye tracking is een onderzoeksmethode die een goed inzicht geeft in hoe de consument een winkel percipieert. Daarom bieden we deze studies aan om retailers te helpen zoeken naar de pijnpunten in de winkel. Wij focussen hierbij vooral op de redenen en motivaties waarom mensen bepaalde gedragingen vertonen in de winkel (niet op de kwantitatieve data). (adviespakket 2)
Nood aan wetenschappelijke ondersteuning tijdens het ontwerpproces? Wij bieden ook onze expertise aan aan het ontwerpteam om samen meer belevingsgericht te gaan ontwerpen. (adviespakket 3)
Benieuwd hoe jouw winkel scoort op winkelbeleving? We kunnen je huidig winkelconcept aan onze eigen ontwikkelde en wetenschappelijke onderbouwde belevingsaudit (Retail Experience Scan - REXS) onderwerpen. Aansluitend werken we concrete adviezen uit en formuleren we quick wins en visualisaties ter illustratie. Dit kunnen we zowel op winkelniveau als conceptniveau uitwerken. Deze adviezen zijn zeer toegankelijk en meteen toepasbaar. (adviespakket 4)
JBC • Veritas • Bel & Bo • Opel • Duponzoo • Metaalwaren Santens • ICI PARIS XL • AVA • Juttu • Lecot • e5 • Colruyt Group • Nobi • ...