Onderzoeksprojecten

Het Retail Design Lab is een kennisplatform dat opgestart is binnen de onderzoeksgroep binnen de Faculteit Architectuur & Kunst van Universiteit Hasselt. Met deze onderzoeksgroep doen we al jaren wetenschappelijk onderzoek en hebben we reeds verschillende onderzoeksprojecten afgerond. Deze projecten zijn onze grotere gesubsidieerde projecten. Ook de lopende doctoraten laten we graag zien.

Eye tracking

Eye tracking als onderzoeksmethode willen we even in de kijker zetten. In het kader van een VLAIO-gesubsidieerd project voerden wij in 2017, samen met Haystack, voor het eerst verschillende studies uit met een mobiele eye tracking bril waarbij we consumenten tijdens hun winkelbezoek observeerden gecombineerd met diepte-interviews. Deze onderzoeksmethode blijkt een goed inzicht te geven in hoe de consument een winkel percipieert. Daarom bieden we sindsdien deze studies aan om retailers te helpen zoeken naar de pijnpunten in de winkel en door vooral op de WAAROM vraag.

Ook benieuwd wat we hier tot nu toe al uit geleerd hebben en wat het voor jou kan betekenen?

Doctoraat: The role of the consumer in the store design process

(Start doctoraat 7-'23, einde voorzien 6-'28) Constant vroeg zich af of fysieke winkels misschien beter presteren als consumenten een belangrijkere rol spelen in het ontwerpproces? Door middel van experimenteel onderzoek naar verschillende ontwerpen die met verschillende soorten consumentenbetrokkenheid ontworpen zullen worden, hoopt hij erachter te komen wanneer en hoe klanten het beste bij het ontwerpproces kunnen worden betrokken. Een winkel wordt immers voor de klant ontworpen!

 

SDG
Doctoraat: A Metadesign approach to sustainable retail design

(Start doctoraat 1/'21, einde voorzien 12-'24) Het onderzoek dat Nonku uitvoert voor haar doctoraat wil meer inzicht krijgen in hoe we consumenten kunnen stimuleren om meer circulair te denken en te handelen, via verschillende touchpoints. Nonku focust zich in eerste instantie op de fashion sector, waar nog grote winsten te halen zijn. Ze wil ontwerpers vervolgens ondersteunen in hoe deze touchpoint vorm te geven. 

 

bakkerij
Doctoraat: The (added) value of Experiential Retail Environments (EREs)

(Doctoraat afgerond 1-'23, Proficiat Elisa!) Als doctoraatsstudent heeft Elisa de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar de zin en onzin van beleving (ERE). We zijn vandaag de dag te weinig bezig met meerwaarde te creëren via beleving in de winkel. Investeren in beleving as such is dus niet het antwoord, maar purpose en value toevoegen, daar gaat het om. Elisa heeft een tool ontwikkeld om retailers en ontwerpers te helpen in het waardecreatie proces een de vertaling hiervan op de winkelvloer. Deze tool wordt op dit moment in ons onderwijs gebruikt.

 

material world
TETRA: We live in a material world

Met dit onderzoeksproject, dat van 2017 tot 2019 samen met partners Wood.be en WTCB uitgevoerd werd, hadden we vooral het doel om te komen tot meer doordachte, belevingsgerichte en duurzamere materiaalkeuzes voor winkelinterieurs. Via verschillende eco design tools die we ontwikkeld hebben wilden we over dit onderwerp vooral verschillende stakeholders kunnen sensibiliseren, kennis bijbrengen en ondersteunen bij het maken van keuzes tijdens het ontwerpproces.

De tools die uit dit project zijn voortgekomen kan je hieronder bekijken én gebruiken.

zintuigenmatrix
TETRA: Experience Design Generator

Van 2015 tot 2017 hadden we met dit TETRA-project het doel om winkelbeleving te optimaliseren door retailers bewust te maken van het mogelijk gebrek aan beleving, en door ze te prikkelen om hier iets aan te doen. Daarnaast hebben we er ook naar gestreefd om voor ontwerpers meer inzicht te bieden in de bouwblokken van belevingsgericht ontwerpen en hen te helpen bij de implementatie. We hebben via dit onderzoeksproject verschillende tools kunnen ontwikkelen en deze via deze website gratis online gaan aanbieden.

De tools die uit dit project zijn voortgekomen kan je hieronder bekijken én gebruiken.

Proof of Concept: Retail Experience Scan

De Retail Experience Scan (REXS) was een prototype van een tool die de ‘ervaring’ meet in een fysieke winkelomgeving. Deze tool werd tussen 2016 en 2019 ontwikkeld aan het Retail Design Lab.

Van 2020 tot 2021 werd de REXS prototype via dit 'Proof Of Concept'-project verder gevalideerd, gekalibreerd en aangepast tot een tool die klaar was om vanaf het voorjaar van 2022 via een licentie te delen met (retail) designers en consultants. 

Benieuwd naar de REXS of interesse in een licentie? Contacteer ons en we vertellen je graag meer!

Graag meer info over deze onderzoeksprojecten?
Contacteer ons