ALGEMENE SFEER - Elk detail past in het groter geheel. Er wordt een verhaal verteld. Het interieur geeft een rustieke en natuurlijke sfeer die je kalmeert. Dit komt perfect overeen met de producten die ze aanbieden. Als men de producten uit de winkel zou halen, zou het ontwerp en de ervaring nog steeds duidelijk maken wie men is en wat ze verkopen. De winkel past echt bij het product en het ontwerp communiceert de merkwaarden. (Quartier, 2017)
PRESENTATIE - De producten vallen direct op. Dit komt mede doordat de verlichting hierop is gericht en ze op kleur zijn gesorteerd. Verlichting heeft invloed op de beleving van de sfeer van een winkel en op de perceptie van prijs en imago. (Quartier, 2011)
SERVICE - De verkopers vragen meteen of ze ergens mee kunnen helpen. Ook krijg je bij binnenkomst thee aangeboden. Alle medewerkers hebben duidelijk een goede kennis van producten. Door deze kennis, behulpzaamheid en hartelijkheid van de medewerkers zal de klant een positieve ervaring overhouden aan een bezoek aan een Rituals winkel (Kulkarni, 2013).
GELUID - De rustige muziek past in het thema van ‘zen’ en ‘well-being’. Het volume en tempo van de muziek hebben effect op het winkelgedrag. De muziek moet geschikt zijn voor de context waarin het wordt gebruikt om de overtuiging tot kopen te vergroten. (Charles S. Areni and David Kim, 1993)
TASTZIN - Je kan de producten zoals parfum en cosmetica altijd testen. Mensen houden ervan om nieuwe dingen te proberen. Het is een ideale manier om het vertrouwen in een product van klanten te winnen. (Wu John, 2010)
DUURZAAM - De producten zijn niet getest op dieren. Rituals gebruikt ook recycleerbare producten. Dit is ook heel goed voor hun imago.
EYECATCHERS - Eyecatchers (zoals ondermeer de bloesemboom die altijd centraal in de winkel staat) trekken de aandacht en zorgen ervoor dat de consument doorheen de winkel geleid wordt (Chan & Chan, 2007). Ze prikkelen de klant en zorgen voor verwondering en nieuwsgierigheid (Pecoraro & Uusitalo, 2014).
GIVING BACK - Rituals steunt goede doelen.
LIGGING - Het pand van Rituals in Hasselt is mooi gelegen. Deze Rituals winkel kan je vinden aan een bekend en gezellig pleintje (de Botermarkt), waardoor veel klanten de winkel perfect kunnen zien en men voorbijgangers gemakkelijk naar binnen kan lokken.
VERLICHTING - Het licht in deze donkere ruimte is vooral op de producten gericht, waardoor deze extra opvallen. Een goed gekozen verlichting helpt om een bepaald imago uit te stralen en kan de identiteit van de retailer versterken (Quartier, Vanrie, & Van Cleempoel, 2014).
GEVELBEELD - Er zijn veel ramen, waardoor je makkelijk binnen kan kijken. Het is ook heel herkenbaar door het alombekende Rituals logo. De gevel valt meteen op in het straatbeeld die al van ver de aandacht van voorbijgangers trekt. Op deze manier onderscheidt de retailer zich van de massa (Bellizzi, Crowley, & Hasty, 1983).
GEUR - De geuren aanwezig in de Rituals winkels zijn afkomstig van het productaanbod en de vele testers. Een klant staat positiever tegenover de winkel als geur en product in overeenkomst staan. (Martijn Hendrikx, 2018)
EMOTIONELE WARMTE - Als je een Rituals winkel binnenwandelt, word je meteen warme thee aangeboden. Deze warmte wordt via de handen opgenomen door het hele lichaam, waardoor een emotionele reactie wordt opgewekt. Hierdoor zal de consument het winkelpersoneel meteen als veel zorgzamer en vrijgeviger gaan beschouwen. (Williams & Bargh, 2008).