Optimalisatie van opslag, transport & verpakking

Optimaliseer de distributieplannen en beperk, waar mogelijk, de transportafstanden.

Kies leveranciers zo dicht mogelijk bij de productiesite en/of bij de winkel en/of kies producenten zo kort mogelijk bij de winkel (voor rechtstreeks transport vanaf de fabriek) (zie figuur). Transporteer eerder in grote hoeveelheden dan in kleine (cf. de milieu-impact van een kleine bestelwagen is per tonkm groter dan de impact van een grotere vrachtwagen - er zijn meerdere ritten nodig met een bestelwagen dan met een vrachtwagen). Combineer, indien mogelijk, transport van verschillende bouwmaterialen, bestemd voor dezelfde winkel en komende van dezelfde of andere (kort bij elkaar gelegen) leveranciers (vb. bakstenen en mortel samen i.p.v. enkel bakstenen). 

afb 23

Figuur: milieu-impact van 1m² natuursteentegels in mortelbed (cradle-to-grave, evaluatieperiode 7 jaar). In het eerste geval is de natuursteen afkomstig van België, in het tweede geval van Vietnam. In het geval van Belgische natuursteen bedraagt de bijdrage van het transport van de tegels vanaf de productiefabriek naar de werf (met behulp van een vrachtwagen binnen België) aan de totale milieu-impact 3%, in het tweede geval is het transport (met behulp van een vrachtwagen in Vietnam en in België en met behulp van een boot van Vietnam naar België) goed voor 17% bij van de totale milieu-impact.