Overgangszone als strategie

Underhill, 1999

Volgens Underhill (1999) heeft elke winkel een overgangszone waar consumenten hun staptempo vertragen en waar men moet acclimatiseren bij de overgang van buiten naar binnen in de winkel. Wat belangrijk is betreffende de overgangszone is dat alles wat geplaatst wordt in deze zone aan de consument voorbijgaat. Als er producten in deze zone tentoongesteld worden, of als hier winkelmandjes staan, is het zeer waarschijnlijk dat de voorbij wandelende consument deze niet opmerkt. Retailers met een grote winkel beschouwen deze ruimte als verspilling en vermijden het uitstallen of uitvoeren van iets belangrijks in deze zone. Voor retailers met een kleinere winkel, waar er geen vierkante meter ongebruikt kan blijven, is het een uitdaging om deze acclimatisatiezone zo klein mogelijk te houden. Underhill geeft aan dat de beste strategie wel eens het verkorten van de overgangszone aan de hand van een display zou kunnen zijn. Deze display zou als een barrière kunnen werken met als bedoeling om de consumenten af te remmen en het acclimatiseren te versnellen. Door de consumenten vroeger te doen vertragen krijgt men de tijd om de winkel lay-out te absorberen en rustig uit te zoeken welke richting men zal uitgaan.

Underhill P. (1999). “Why we buy: the science of shopping. New York: Simon and Schuster”.