Projects

Wist je dat wij ook wetenschappelijke dienstverlening aanbieden? Dit wil zeggen dat we grote en kleine retailers uit verschillende sectoren, ontwerpers, handelsverenigingen, overheden, ed. ondersteunen met wetenschappelijke inzichten en antwoorden op hun vragen.

Je kan ons contacteren voor advies op maat waarvoor wij met veel plezier een formule aangepast op jouw vraag uitwerken. Hieronder volgt een opsomming van onderzoekmethoden en formules die we al eerder toepasten.

audit
Audit

We onderwerpen hierbij (een) winkel(s) aan een audit door het afnemen van onze beproefde experience audit tool in de winkel(s). Deze tool geeft ons meer inzicht in hoe de winkel op dat moment gepercipieerd wordt en waar de (belevings)werkpunten liggen. Na een of meerdere bezoeken kunnen we een adviserend rapport schrijven waarbij er ook concrete aanbevelingen kunnen worden gedefinieerd. We gebruiken foto’s van de winkels ter illustratie in het rapport (of indien gevraagd een aansluitende training) zodat we echt hands-on kunnen werken.

strategisch
Strategisch grondplan & moodboard

Om een vlotte samenwerking te kunnen aangaan verwijzen we steeds eerst naar onze designbrief die de klant zorgvuldig dient in te vullen. Uit deze briefing leren we veel over het DNA van de retailer/ontwerper en creëeren we een sterke basis om ons advies op uit te bouwen.

Vervolgens identificeren we persona’s en/of klantenmotivaties en zetten we voor elke persona/klantenmotivatie afzonderlijk een ideale route uit, gekoppeld aan de indeling van de winkel tot op productgroepniveau (= strategisch grondplan). Indien gewenst volgt een vertaling naar een look en feel van de winkel via een moodboard. Let wel, wij staan niet in voor het ontwerp van de winkel, nog voor de uitvoering ervan. Met onze adviezen kan men naar een interieurarchitect stappen of een winkelbouwer.

tools op maat
Tools op maat

Om een heel ontwerpteam te ondersteunen kunnen we tools op maat ontwikkelen. We vertrekken hier vaak van onze generieke tools, maar ontwikkelen deze verder naar de specifieke noden en vragen uit bijvoorbeeld een bepaalde sector. We starten dit proces met een interactieve workshop met het ontwerpteam waarbij we zoeken naar cross-over. Het idee hierachter is dat onze tools relevanter en concreter worden dan de eerder algemene tools die nu op de website te vinden zijn. Door de systematische aanpak die hieruit ontstaat, met richtlijnen die academisch onderbouwd zijn, is de kans op slagen van het ontwerp hoger.

trendanalyse
Trendanalyse

Onze trendwatcher doet trendanalyses naar de evoluties binnen een bepaalde sector. Hierbij baseren we ons uiteraard op trends die grote en minder grote trendwatchers reeds gespot hebben, maar dan specifiek voor de betreffende sector en ook specifiek toegepast en vertaald naar (1) mogelijke antwoorden om op deze trends te anticiperen, (2) het ontwerp van het winkelinterieur zelf.

workshop
Workshop met ontwerpers

We starten met een workshop op maat waarbij onze theoretische inzichten gekoppeld worden aan de praktijkervaring van het ontwerpteam. We doelen dus op een interactieve workshop waarbij naar cross-over gezocht wordt. We zouden hiervoor bijvoorbeeld enkele van eerdere ontwerpen onder de loep kunnen nemen, diepgaand analyseren en van feed-back voorzien. Een andere optie is dat er een plan waar men op dat moment mee bezig is als case nemen en waarbij wij onze inzichten en feed-back delen om op die manier de ontwerpers te voeden met academische kennis (en omgekeerd dat wij ook het ontwerpproces begrijpen). Via deze werkwijze leren we de ontwerpers een meer systematische manier van werken aan. Desgewenst worden deze inzichten gekoppeld aan op maat te maken tools.

eye tracking
Eye tracking onderzoek

In het kader van een VLAIO-gesubsidieerd project voerden wij, samen met Haystack, in 2017 verschillende studies uit met een eye tracking bril waarbij we consumenten tijdens hun winkelbezoek observeerden gecombineerd met diepte-interviews. Deze onderzoeksmethode blijkt een goed inzicht te geven in hoe de consument een winkel percipieert. Daarom bieden we deze studies aan om retailers te helpen zoeken naar de pijnpunten in de winkel. Wij focussen hierbij vooral op de redenen en motivaties waarom mensen bepaalde gedragingen vertonen in de winkel (niet op de kwantitatieve data).

zintuigen dan
Zintuigelijk DNA

Deze onderzoeksmethode die gebaseerd is op consumenten bevragingen bevindt zich nog in de experimentele fase. Maar we proberen een meetinstrument te ontwikkelen waarbij we een winkel cross-modaal, gelinkt aan de zintuigen, in kaart kunnen brengen. Met deze tool krijgt een retailer inzicht in hoe een winkel zintuigelijk gepercipieerd wordt. Wanneer we dit koppelen aan de kernwaarden die de retailer wil uitstralen kunnen we onderzoeken of er een fit is tussen deze kernwaarden en de perceptie van de klant via de zintuigen. Bij een misfit geeft het meetinstrument inzicht in welke (interieur)aspecten of welke dimensies hierin een rol spelen. We kunnen dan heel concreet adviezen geven over hoe deze aspecten best gemanipuleerd kunnen worden om te komen tot een fit tussen kernwaarden en winkelperceptie.

Ben je geïnteresseerd in door ons op maat gemaakt advies? Contacteer ons dan via het contactformulier en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Wij bespreken graag je vraag en maken vrijblijvend een offerte.

Als kennisinstelling werken wij aan marktconforme prijzen. Als adviesverlener zijn wij erkend bij de KMO-portfeuille, waardoor subsidies aangevraagd kunnen worden die tot 40% co-financieren.

Interesse in advies op maat? Neem contact met ons op
Contacteer ons