Guidelines

Uit de analyse van alle verzamelde wetenschappelijke onderzoeken, wereldwijd, hebben we de volgende design guidelines en tips & tricks kunnen destilleren.

Kleur je winkelinterieur!

Door het gebruik van kleur in een winkelinterieur kan het consumentengedrag gestuurd worden. Kleur kan zowel het winkel- en productimago als de sfeer in de winkel bepalen. Zo zorgen koude kleuren (ten opzichte van warme kleuren) in modewinkels voor hogere koopintenties, voor betere evaluaties én stimuleren ze de intentie om terug te komen. 

Bellizzi, Crowley & Hasty, 1983; Babin, Hardesty & Suter, 2003

Accentverlichting doet je product stralen

Om consumenten specifiek tot een product aan te trekken kiest met best voor accentverlichting, in een warm-witte kleur, die gericht wordt op de desbetreffende productgroep. Hierbij wek je een positief gevoel op bij de consument, tevens door de associatie met de stijging van de ervaren gezelligheid, levendigheid en dalende spanning. Door licht toe te voegen aan een display waarin producten uitgestald worden zullen consumenten er meer tijd bij spenderen, meer producten aanraken en ook werkelijk vastnemen. Een hoger lichtniveau op de display leidt tot een gevoel van enthousiasme en plezier waardoor je het toenaderingsgedrag van de consument ook doet stijgen.

Summers & Hébert, 2001; Quartier, Vanrie & Van Cleempoel, 2014

Kunstlicht: de juiste lichtkeuze is een kunst

Licht met hoge lichtwaardes in een winkelinterieur resulteren in een minder gezellige sfeer maar feller licht zorgt er wel voor dat de ruimte en producten intenser waargenomen worden, dit in tegenstelling tot een interieur met minder fel licht dat hierdoor sneller als minder dynamisch en meer afstandelijk wordt aanzien. 

Custers, 2008; Summers & Hébert, 2001

Kleur als eyecatcher

Een specifiek productassortiment in de kijker zetten doe je door deze te plaatsen in een display in een felle warme kleur die bij de consument in het oog springt waardoor hij ook letterlijk aangetrokken wordt tot de display. In deze specifieke retail context werken felle warme kleuren zoals rood vooral activerend, animerend en dynamisch terwijl tinten geel eerder de consument op intellectueel vlak stimuleren. Witte tinten bijvoorbeeld werken in deze context daarentegen eerder afstandelijk.

Bellizzi, Crowley & Hasty, 1983

Pas op voor overprikkeling!

Hoewel het inzetten op alle zintuigen van de consument een sterkte is op vlak van aangename winkelbeleving, schuilt hier ook het gevaar om te overpikkelen en de consument zo bloot te stellen aan te veel informatie zoals te veel teksten, verwijzingen, te sterke geuren, te veel producten... Probeer een goed evenwicht te vinden en stimuli in een juiste verhouding te plaatsen, passend in het concept.

Retail Design Lab, 2017

Sfeervol groen in je winkel

Groen in de winkel is vrijwel altijd een goed idee. Planten dragen bij tot een rustige en ontspannen sfeer. Bedenk wel dat ook hier weer de juiste planten of groenelementen gekozen worden, d.w.z. in lijn met het concept dat je brengt als retailer.

Retail Design Lab, 2017

Houd je kleuren in toom!

Om de consument tot een bepaald product aan te trekken wordt er best een beperkt kleurenpallet gehanteerd. Wanneer men dit vergelijkt met het gebruik van een brede waaier aan kleuren, scoort de algemene tevredenheid en plezier in de winkel met beperkte kleuren hoger. Door te veel verschillende kleuren te gebruiken verdwijnt daarbij ook het effect van het highlighten of uitstallen (via een display) van een product.

Ballantine, Jack & Parsons, 2010

Sterke boodschap in een zintuiglijk jasje

Aan hoe meer zintuigelijke prikkels de consument wordt onderworpen, hoe sterker de boodschap zal worden waargenomen. Dus vertaal jouw verhaal, jouw boodschap in de juiste zintuigelijke prikkels om de boodschap over te brengen.

Lindstorm, 2005

Loyaliteit en positieve sensorische prikkels

Hoe meer de consument wordt onderworpen aan positieve sensorische prikkels, des te beter zal de merkbeleving zijn en zal de consument het bezoek aan de fysieke winkel herinneren. Dit zorgt dan weer dat de klant loyaal wordt aan het merk.

Kotler, 1973; Brakus, Schmitt & Zarantonello, 2009